Ljussättning av Den goda människan från Sezuan

Arbetet med Den goda människan från Sezuan går nu vidare. Repetitionerna pågår för fullt. Scenografin är nu på plats och skådespelarna har fått kostymer. Det är nu dags att de även ska få ljus på sig när de står på scenen. Strålkastare ska sättas upp och riktas. En ljussättning ska utformas och ljusbordet ska programmeras. Genom att placera strålkastarna på olika sätt, filtrera ljuset samt ändra ljusstyrkan kan man skapa olika effekter.
Ett flertal personer i föreningen kommer att arbeta med ljuset. Till vår hjälp att utforma själva ljussättningen och leda arbetet har vi till denna gång anlitat ljussättaren Martin Norin. Martin har hållit på med ljus sedan gymnasiet då han gick en estetisk linje på S:t Botvids Gymnasium med inriktning på ljud och ljus. På skolan hade dom också en cirkuslinje som samarbetade med Cirkus Cirkör, under de tre åren blev det ett flertal nycirkusföreställningar som han designade och lärde sig mycket av.
– Jag fick ett flertal kontakter under de tre åren och har sedan 2010 frilansat som ljustekniker och ljussättare med olika produktioner på bl.a Södra Teatern, Stockholms Improvisationsteater, Stadshuset, Hamburger Börs och ett flertal TV-program.
På senare tid har Martin ljussatt produktioner åt Teater Fenestra, Teater Carpa och ett flertal produktioner åt Stockholms Improvisationsteater. Den goda människan från Sezuan blir Martins första ljussättning för Teodok.
Ljussättare Martin Norin | Foto: Bo Thulin

Ljussättare Martin Norin | Foto: Bo Thulin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *