Spelperiod: 28 september 2002 – 23 november 2002
Manus och regi: Catarina Gnosspelius
Scenografi: Torbjörn Isaksson, Lars-Erik Hedendahl
Ljus: Tove Björlin
Musik: Bengt Olofsson, Kristofer Gerdt
Produktion: Ragna Ringdahl
Spelplats: Gamla Folkets Hus i Kallhäll
Musikteaterföreställningen ”Fotspår av liv” är en pjäs om bronsåldern och dess människor. Manus och regi är av Catarina Gnosspelius, som debuterar som manusförfattare efter att ha arbetat som operaregissör.
Med utgångspunkt i 3000 år gamla bildberättelser—hällristningar—har vi skapat en teaterföreställning för nutidens människor. Ekon av trummor och bronslurar förflyttar oss till en helt annan tid, där de osynliga makterna ständigt var närvarande och där riter och offer var avgörande för byns fortlevnad.
Föreställningen innehåller många dansinslag och delvis en filmad bakgrund, så kallad laterna magica-teknik. Skådespelarna förekommer ibland filmade och gör sedan entréer direkt från filmduken. Dansarna agerar som ”eldsflammor” mot en filmad bakgrund av eld, och hällristarens ristningar träder fram på filmduken medan han hackar i berget på scenen.
Laterna magica är en ovanlig konstform i Sverige. Den har sitt ursprung i Tjeckien, där den har en egen scen i Prag som dagligen lockar besökare i alla åldrar från hela världen. Det är mycket spännande att göra en föreställning av denna typ för den svenska publiken.
”Fotspår av liv” handlar om bronsåldern och dess hällristningar. I en värld som förändras allt snabbare anser vi att det är viktigt med en förankring i vårt kulturarv. Vi vill visa att det finns både likheter och skillnader mellan då och nu. Den tekniska utvecklingsnivån har förändrats mycket, medan människans tankar, idéer och behov i stort sett är desamma. Vi vill också belysa att utbyte av varor och tankar mellan olika delar av världen redan pågick under bronsåldern, även om det inte gick i samma svindlande tempo som idag.
Föreställningen är uppbyggd så att varje scen är inspirerad av en specifik hällristning.